"If you judge people, you have no time to love them." – Mother Teresa

A sárga ruhás lány

Vendégségben a Ngadáknál

2015. június 29. - A sárga ruhás lány

Azért jöttünk Bajawába, hogy a Ngada népcsoport életébe bepillantást nyerhessünk. A Ngada népek különös módon építik a házaikat, keresztény vallásúak és emellett a mai napig erős animista szokásaikat, hitüket gyakorolják köztük mindenféle állat áldozatokkal. Bajawa környékén, az Inerie vulkán lábánál élnek. Rengeteg tradicionális falut lehet meglátogatni ezen a vidéken ezek közül sok csak gyalogosan érhető el. Ahol jobbak az útviszonyok, ott az áramot is bevezették a faluba, ezért érdekes módon tévé és sztereo berendezések is megtalálhatóak ezekben a tradicionális házakban. Három falut látogattunk meg a nap során, Leba faluval kezdtük, majd Bena és végül Gurusina, ahol az éjszakát töltöttük. 

A házak

A Ngadáknak különös építkezési szokásaik vannak. A falu házai egy tér körül épülnek fel, teraszos elrendezéssel, sorban, felfelé építkezve. Annak, hogy kinek hol helyezkedik el a háza, nincs jelentősége, a faluban mindenki egyenlő.

A tér közepén kisebb ház alakú építmények találhatóak. Az esernyő alakú a férfi (Ngadu), a másik a női ősöket szimbolizálja (Bhaga). Ezeknek mindig párban kell lenniük. Ezeknek a szimbólumoknak a megépítése nagyon sok pénzbe kerül, a háztetőket (a lakóházakét is) különleges füvekből építik meg. 

Különféle szertartásokhoz animista hitüknek megfelelően friss véráldozatokra van szükség. A szertartás fontossága határozza meg, hogy bivalyt, disznót vagy csirkét áldoznak e majd fel. Az áldozat során az állat szívét kiveszik és felajánlják az ősöknek. Nagyobb szertartások alkalmával nemcsak egy, hanem sok sok állatot áldoznak fel. Ezeket a rokonok, családtagok szolgáltatják. Az egyik legnagyobb szertartás például akkor történik amikor egy új ház megépül. Ez a házavatási szertartás, vagyis a Casao. 

Az áldozatok csontjait trófeaként helyezik el a házak szélére. A trófeák mennyisége mutatja, hogy mekkora vagy milyen szoros a kapcsolat a rokonok között. Minél nagyobb egy bivaly szarv, annál közelebbi és szorosabb a kapcsolat. Ez szimbolizálja az a kapcsolat erejét a családok, rokonok között. Minden házban egy család lakik. 

Klánrendszer

A faluban élők egy egy klánhoz tartoznak. A téren emelt Ngada és Bhaga kis házacska párok száma mutatja meg hogy mennyi klán tartozik adott faluhoz.

Ebben a kulturában úgynevezett matriarchális rendszer működik, vagyis az anya a lányának örökíti a vagyont ami lehet maga a ház, a föld, ékszerek, vagy bármi ami vagyonnak számít. Amikor házasság köttetik, az ifjú pár a lány családjához költözik, és együtt élnek.

Temetkezés

A halottakat a falu közepén található teraszokon (Ture) temetik el. A halottakat egymásra temetik, hiszen a földet újra és újra ki kell ásni. A régi időkben koporsókat sem használtak, egy kendőbe tekerték a halottat és úgy temették el, de manapság a koporsó egyre gyakoribb. Tulajdonképpen amikor itt sétálunk, magukon a sírokon tesszük ezt. Vagy például amikor ezek a falubeli gyerekek fociznak, ők is itt teszik ezt, ami teljesen rendben van. 

A ház belseje

Három részből áll. A külső rész az úgynevezett nappali, ide ülnek a vendégek. A középső rész, ami a terasz alatt található, az a helység, ahol a család közösen leül, beszélget és alszik. Mivel ezek a falvak a hegyekben vannak, éjszaka nagyon lehűl a levegő, de a teraszon ehhez képest még sincs hideg. A tető különleges anyaga segíti a meleget bent tartani a teraszon. A magas tető az eső ellen is védelmet nyújt.

A belső részben van a konyha. Ez a ház “lelke”. Úgy tartják, hogy a meghalt lelkek haláluk után ide térnek vissza és a családdal együtt élnek tovább. 

A konyha ajtaja nagyon alacsony, csupán 1 méter magas és lépcsőn keresztül lehet rajta bemenni. Ennek az a jelentősége, hogy aki ide belép, tiszteletet tanúsítson a házban élő megholt lelkek felé. Ugyanis ahhoz, hogy beléphessen a konyhába, meg kell hajolnia, hogy az ajtón át tudjon menni. A meghajlás a tisztelet jele. 

A konyha ajtaja körül fára festett szimbólumokat látunk. Ezek sárkány, kakas és ló többnyire, és mind a gonosz szellemek és balszerencse ellen védi az ott lakókat. 

A bejárat két szélén található állókövek is ugyanezt a célt szolgálják.

Kis bábuk a ház tetején

A házak tetején egy egy szimbolikus bábu található egy férfi (Sakalobo) és egy nő (Sakapuu) alak. Ők egy klánhoz tartoznak, ők a klán alapítói, az első pár, ezzel emlékeznek rájuk.  

Iskola

A faluban lakó gyerekek gyalog járnak iskolába. Sokszor egy órát kell gyalogolniuk az iskoláig meg vissza. A tanítás reggel 7-kor kezdődik és az 1-2. osztályosoknak 11-ig, a nagyobbaknak délután 1 óráig tart. A nyári szünet csak 1 hónapos, június elejétől július közepéig tart. Az oktatásért fizetni kell, nem is keveset, havi 4000 Ft-nak megfelelő összeget gyerekenként, ami itt elég soknak számít. Főleg, ha alapból 5-7 gyerek van egy családban.

Munka

A nők a napjukat takaró szövéssel töltik, amelyeket a turistáknak adnak el. A férfiak a környező farmokon dolgoznak ahol rizst, kakaót, tengeri diót (candlenut) termesztenek.

A faluban az áram feltöltéses alapon működik, úgy mint nálunk otthon a feltöltőkártyás telefon. Előre meg lehet vásárolni az áram mennyiséget és lefogyasztani azt.

Mi Gurusina faluban aludtunk aznap éjjel. Miután megérkeztünk és kibámészkodtuk, kibeszélgettük magunkat, kaptunk vacsorát. Itt ettem életemben először piros rizst.

Az éjszakát a teraszon töltöttük vékony matracokon a szabad ég alatt. Egészen különös élmény volt.